Absolwentka Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych (MISH) na UW (magisterium z etnologii w IEiAK UW). Studiowała w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie (doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii). Stypendystka m.in. Alexander von Humboldt Stiftung, Max Planck Institute for Social Anthropology i Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD). Jej zainteresowania badawcze obejmują: antropologię medyczną (w szczególności biomedycynę, relacje pomiędzy medycyną a religią, biotechnologie, biotożsamość, choroby rzadkie); bioetykę; antropologię etyki i moralności; antropologię religii. Tereny badań: Finlandia, Niemcy i Polska.
Publikacje
Książki i redakcja numerów czasopism:
2016 Penkala-Gawęcka, D., M. Rajtar (eds.). Special Issue „Medical Pluralism and Beyond”, Anthropology & Medicine 23(2): 129-134. >>>
2014 Radkowska-Walkowicz, M., M. Rajtar (eds.). Blok tematyczny „Kultura i medycyna”, Etnografia Polska 58(1-2).
2012 Rajtar, M., J. Straczuk (eds.). Emocje w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego i Narodowe Centrum Kultury.
2010 Peperkamp, E., M. Rajtar (eds.) Religion and the Secular in Eastern Germany, 1945 to the Present. Leiden-Boston: Brill.
Artykuły w czasopismach (tzw. peer-reviewed):
2019 Rajtar, M. Normalised Eating and Dietary Guidelines in LCHAD Deficiency. Ethnologia Polona 40: 91-108. >>>
2018 Rajtar, M. Relational autonomy, care, and Jehovah’s Witnesses in Germany. Bioethics 32(3):184-192. >>>
2017 Rajtar, M. O (nie)naturalności jedzenia. Pokarmy i technologie biomedyczne w chorobach metabolicznych. Lud 101: 383-400. >>>
2016 Rajtar, M. Health care reform and Diagnosis Related Groups in Germany: The mediating role of Hospital Liaison Committees for Jehovah’s Witnesses. Social Science & Medicine 166: 57-65. >>>
2016 Rajtar, M. Jehovah’s Witness patients within the German medical landscape. Anthropology & Medicine 23(2): 172-187. >>>
2014 Rajtar, M. Krew jako ciało „obce” i „indywidualne”. Krew i biotożsamość na przykładzie Świadków Jehowy w Niemczech. Etnografia Polska 58(1-2): 101-116.
2014 Rajtar, M. Zwrot etyczny i nowa antropologia moralności. Lud 98: 137-156.
2013 Rajtar, M. Bioethics and religious bodies. Refusal of blood transfusions in Germany. Social Science & Medicine 98: 271-277. >>>
2011 Rajtar, M. Gender in the Discursive Practices of the Jehovah's Witnesses in the Former East Germany. Social Compass 58(2): 260-270. >>>
2010 Rajtar, M. Jehovah’s Witnesses in East Germany: ‘Reconfigurations’ of Identity. Religion, State and Society 38(4): 401-416. >>>
Rozdziały w książkach i pozostałe artykuły (Wybór):
In press Rajtar, M. Christians in the Biomedical Embrace: A Case of “No Blood Transfusion” Policy in Germany. In: Twilight Zone Anthropology. A Voice from Poland. M. Buchowski, ed. Canon Pyon: Sean Kingston Publishing.
2017 Rajtar, M. Refusing Blood, Establishing Relational Biocitizenship: Collectivizing Moments among Jehovah’s Witnesses in Germany. In: Medizinethnologie. Körper, Gesundheit und Heilung in einer globalisierten Welt. H. Dilger, D. Mattes, M. Knipper, eds. 4.04.2017. Berlin: Work Group Medical Anthropology in the German Anthropological Association. ISSN: 2509-6931, s. 1-9. >>>
2017 Rajtar, M. 2017. Religion und Geschlecht bei den Zeugen Jehovas in (Ost-) Deutschland. In: Religionen und Geschlechterordnungen. K. Sammet, F. Benthaus-Apel, Ch. Gärtner, eds. 179-195. Wiesbaden: Springer VS.
2014 Rajtar, M. (with M. Radkowska-Walkowicz). Wprowadzenie do bloku tematycznego „Kultura i medycyna”, Etnografia Polska 58(1-2): 95-99.
2014 Rajtar, M. Serce i krew. Rodziny świadków Jehowy wobec zespołu Downa. In: Etnografie biomedycyny, eds. M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński, 259-275. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
2012 Rajtar, M. (with J. Straczuk). Wprowadzenie. In: Emocje w kulturze, eds. M. Rajtar, J. Straczuk. 7-25. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego i Narodowe Centrum Kultury.
2010 Rajtar, M. (with E. Peperkamp). Introduction. In: Religion and the Secular in Eastern Germany, 1945 to the Present, eds. E. Peperkamp, M. Rajtar, 1-18. Leiden-Boston: Brill.
2010 Rajtar, M. Religious socialization in a secular environment: Jehovah’s Witnesses in Eastern Germany. In: Religion and the Secular in Eastern Germany, 1945 to the Present, eds. E. Peperkamp, M. Rajtar, 125-145. Leiden-Boston: Brill.
2009 Rajtar, M. (with E. Peperkamp, I. Becci, B. Huber) Eastern Germany 20 years after: past, present, and future. Eurostudia. Transatlantic Journal for European Studies 5(2): 1-10 ((ISSN: 1718-8946). >>>
2009 Rajtar, M. Searching for a purpose of life: Conversion to Jehovah’s Witnesses in Eastern Germany. Max Planck Institute for Social Anthropology Working Papers Series, No. 114, Halle/S. >>>
Projekty
2018-2022 Antropologia chorób rzadkich. Studium regionu Morza Bałtyckiego (nr grantu: 2017/26/E/HS3/00291) Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki (Sonata Bis 7) Funkcja: kierowniczka projektu
2016-2019 Społeczno-kulturowe wymiary chorób rzadkich na przykładzie niedoboru LCHAD. Studium porównawcze Polski i Finlandii (nr grantu: 2015/17/B/HS3/00107) Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki (OPUS 9) Funkcja: kierowniczka projektu
2016-2019 Zespół Turnera- wzory socjalizacji i zarządzanie cielesnością w sytuacji choroby przewlekłej. Ujęcie interdyscyplinarne (nr grantu: 0137/NPRH4/H2b/83/2016) Finansowanie: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (Rozwój 2b) Funkcja: wykonawczyni Kierownik projektu: dr hab. Magdalena Radkowska-Walkowicz (UW)
2011-2013 Refusal of Blood Transfusions: Religious Identity and Modern Medical Authority Finansowanie: Alexander von Humboldt Stiftung Funkcja: kierowniczka projektu i wykonawczyni Opiekun: prof. Hansjörg Dilger (FU Berlin)
2006-2009 “Heaven on Earth”: Conversion and Morality in Eastern Germany Finansowanie: Max Planck Institute for Social Anthropology Funkcja: kierowniczka projektu i wykonawczyni Opiekun: prof. Chris Hann (MPI for Social Anthropology)